Thursday, March 05, 2009

Föreläsning

Idag var jag på en intressant föreläsning kring mål för bedömning inom skola. Fokus var måluppfyllelse och dess redskap IUP, Åtgärdsprogram, Skriftliga omdömen.
Många gånger blir skolan en Tyckokrat där tyckandet är det som är underlag för bedömning. Detta leder naturligtvis till oproffsighet och motsatsen till tydliga mål. Många gången råder den milda makten i skolan där dialogiskt ledarskap bland personalen kan ge otydlighet och flum.
Det måste det finnas tydliga mål som kan refereras till i samtal med elever och föräldrar. Många gånger måste en utredning göras av läraren som gör en viktig bedömning i exempelvis ett åtgärdsprogram.
Feedback, återkoppling leder till ett lärande vilket ger en fingervisning om lärarens vikt. Detta hjälper även att utveckla metakognition dvs elevens egna uppfattning om sitt lärande.

Skulle även vilja påminna om vikten av att ha med elever i diskussioner om ämnens innehåll och stoff då det i bedömningen handlar om kvalitet och inte kvantitet.

Föreläsningen ovan var av Vibyskolans utvecklingsgrupp. Kör på Skolutvecklare. Det är i uppförsbackarna man rycker ...

No comments: