Men samtidigt kunskap
Vid åtta års ålder har barn idag tillgång till all världens kunskap genom nätet. Snacka om att sätta kunskapsbegreppet i nytt perspektiv. Tänk att det finns skolor där eleverna ej kommer i kontakt med datorer på dagarna i 10 års ålder!
Viktigt i detta naturligtvis att vi som vuxna (föräldrar och andra) övervakar användandet och mängden spel och datoranvändande genom dialog. Att vi visar att vi bryr oss och dessutom att vi är konsekventa i våra beslut. Vikten av kritiskt tänkande och källkritik ökar naturligtvis genom detta, eller snarare auktualiseras.
"Everything a 18 year does, a 12 year want to to" (Dr. Susan Villani)
Spel och deras dragningskraft har jag behandlat tidigare, men har nu ännu mer på fötterna tack vare Fair Play. Spelens attraktionskraft är det att man ställs inför en utmaning som är rolig. Tycker man som pedagog att detta ej kan knytas till övrig utbildning ska man sätta sig tillsammans med en tonåring och spela eller se på i en kvart. Hoppsan satt du över en kvart...jag sa ju det.
Inte så mycket fokuserar kring de positiva kopplingarna mellan spel och kunskap i samhällsdebatten trots att Bonaqua säljer vatten med sin multitaskingreklam.
Jag rekommenderar dig precis som Alan November rekommenderade mig för en tid sedan:
Spela spel med dina barn/elever så kommer du att förstå dem bättre. Om inte så har du åtminståne gömt dig från samhällets krav en stund, viket kan vara en vinst i sig.
Thursday, November 27, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment